Изучение профилей пользователей социальной сети Фейсбук: что собой представляет открытый внимательный пользователь?

Ракхман Арди, Доминика Мэйсон

Аннотация


В пределах своей среды проживания наиболее активными пользователями Фейсбука являются индонезийцы и поляки.  Тем не менее существуют отличия между пользователями в этих странах, основанные на культурных традициях. Данное исследование выделяет профили  пользователей Фейсбука этих двух стран с учетом поведенческих переменных: обмена личными данными, частоты использования средств общественной коммуникации, доступности данных профиля и потребности в популярности. Был проведен кластерный анализ вне иерархических связей. Индонезийцы в большей степени относятся к умеренным пользователям и, кроме того, представлены  открытыми внимательными пользователями. Поляки, в свою очередь, демонстрируют пассивно-дистанцированное поведение, и лишь небольшое число из них становятся открытыми внимательными пользователями.

Полный текст:

Без имени

Литература


Amdocs. Amdocs Survey: Consumers Will Share Personal Data… at a Price (St. Louis, June 20, 2013) [Electronic resource]. URL: http://www.amdocs.com/News/Pages/amdocs-personal-data-consumer-survey.aspx (дата обращения: 18.08.2013).

Andersen P. Nonverbal Communication: Forms and Functions (2nd ed.). Waveland Press ; Illinois, 2007.

Barak A., Suler J. Reflection on the Psychology and Social Science of Cyberspace. Cambridge University Press ; N. Y., 2008.

Bellman S., Johnson E. J., Kobrin S. J. International Differences in Information Privacy Concerns: A Global Survey of Consumers // The Inform. Soc. 2004. № 20. P. 313–324.

Boyd D. M., Ellison N. B. Social network sites: Definition, history, and scholarship (On-line serial) // J. of Computer-Mediated Communication. 2007. Vol 13, № 1, art. 11. URL: http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html (дата обращения: 13.04.2011).

Brandtzæg P. B. Social networking sites: Their users and social implications - A longitudinal study // J. of Computer-Mediated Communication. 2012. Vol. 17, № 4. P. 467–488.

ComScore. Brits Most Engaged Online Audience in Europe (2012, Aug. 31) [Electronic resource]. URL http://www.comscoredatamine.com/2012/08/brits-most-engaged-online-audience-in-europe/ (дата обращения: 18.08.2013).

ConsumerReports.org. Facebook & your privacy: Who sees the data you share on the biggest social network? (2012, June) [Electronic resource]. URL http://www.consumerreports.org/cro/magazine/2012/06/facebook-your-privacy/index.htm (дата обращения: 18.08.2013).

Derlega V. J., Winstead B. A., Greene K. Self-disclosure and starting a close relationship // S. Sprecher, A. Wenzel, & J. Harvey (ed). Handbook of relationship beginnings. Psychology Press ; N. Y., 2008. P. 153–174.

Facebook. Facebook reports second quarter 2013 results [Electronic resource]. URL http://investor.fb.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=780093 (дата обращения: 18.08.2013).

Gibbs J. L., Ellison N. B., Heino R. D. Self-Presentation in On-line Personals, The Role of Anticipated Future Interaction, Self-Disclosure, and Perceived Success in Internet Dating // Communication Research. 2006. Vol. 33, № 2. P. 152–177.

Globalwebindex. Social Platform Report Series September 2012: Facebook on Track to Hit 2bn [Electronic resource]. URL https://www.globalwebindex.net/social-platform-report-series-september-2012-facebook-on-track-to-hit-2bn/ (дата обращения: 18.08.2013).

Govani T., Pashley H. Student Awareness of the Privacy Implications while Using Facebook [Electronic resource]. URL http://lorrie.cranor.org/courses/fa05/tubzhlp.pdf (дата обращения: 18.08.2013).

Hill T., Lewicky P. Statistics: Methods and Applications: a Comprehensive Reference for Science, Industry, and Data Mining. Statsoft Inc ; Tulsa, 2006

Hofstede G. What about Poland [Electronic resource]. URL http://geert-hofstede.com/poland.html (дата обращения: 18.08.2013).

Johnson B. Privacy no longer a social norm, says Facebook founder [Electronic resource] // The Guardian. 2010, Jan. 11. URL http://www.theguardian.com/technology/2010/jan/11/facebook-privacy (дата обращения: 18.08.2013).

Joinson A. N. Self-disclosure in computer-mediated communication: The role of self-awareness and visual anonymity // European J. of Social Psychology. 2001. № 31. P. 177–192.

Lee C., Jarvinen V., Sutherland J. Profiling Social Network Site Users: Who Is the Most Responsive to Marketing Attempts // Proc. of The Conf. – American Academy of Advertising. 2011. P. 59–68.

Leung L. Loneliness, Self Discolosure, and ICQ (“I seek You”) // Cyberpsychology & Behavior. 2002. Vol. 5, № 3. P. 241–251.

Ma M. L. Y., Leung L. Unwillingness-to-communicate, perceptions of the Internet and self-disclosure in ICQ // Telematics and Informatics. 2006. Vol. 23. P. 22–37.

Mazur M. A., Burn R. J., Emmers-Sommer T. M. Perceptions of relational interdependence in online relationships: The effects of communication apprehension and introversion // Communication research reports. 2000. Vol. 75, № 4. P. 397–406.

McKenna K. Y. A., Green A. S., Gleason M. E. J. Relationship formation on the Internet: What’s the big attraction? // J. of Soc. Iss. 2002. № 58. P. 9–31.

Nosko A., Wood E., Molema S. All about me: Disclosure in online social networking profiles: The case of FACEBOOK // Computers in Human Behavior. 2010. Vol. 26, № 3. P. 406–418.

Parks M. R., Floyd K. Making friends in cyberspace // J. of Communication. 1996. № 46. P. 80–97.

Qian H., Scott C. R. Anonymity and self-disclosure on weblogs [Electronic resource] // J. of Computer-Mediated Communication. 2007. Vol 12, № 4, art. 14. URL http://jcmc.indiana.edu/vol12/issue4/qian.html (дата обращения: 13.04.2011).

Santor D. A., Messervey D., Kusumakar V. Measuring peer pressure, popularity, and conformity in adolescent boys and girls: Predicting school performance, sexual attitudes, and substance abuse // J. of Youth and Adolescence. 2000. № 29. P. 163–182.

Sheldon P. "I'll poke you. You'll poke me!" Self-disclosure, social attraction, predictability and trust as important predictors of Facebook relationships [Electronic resource] // Cyberpsychology: J. of Psychosocial Research on Cyberspace. 2009. Vol. 3, № 2, art. 1. URL http://cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2009111101&article=1 (дата обращения: 13.04.2011).

Socialbakers. Facebook statistics by country (2013) [Electronic resource]. URL http://www.socialbakers.com/Facebook-statistics/ (дата обращения: 18.08.2013).

Suler J. R. The online disinhibition effect // J. of CyberPsychology and Behavior. 2004. Vol. 7, № 4. P. 321–326.

Tidwell L. C., Walther J. B. Computer-mediated effects on disclosure, impressions, and interpersonal evaluations: Getting to know one another a bit at a time // Human Communication Research. 2002. № 28. P 317–348.

Tufekci Z. Grooming, gossip, Facebook and Myspace // Inform., Communication and Soc. 2008. № 11. P. 544–564.

Utz S., Tanis M., Vermeulen I. It is all about being popular: The effects of NfP on Social Network Site Use // Cyberpsychology, Behaviour, And Social Networking. 2012. Vol. 15, № 1. P. 37–42.

Waskul D., Douglass M. Cyberself: The Emergence of Self in On-Line Chat // The Information Soc. 1997. Vol. 13, № 4. P. 375–397.

Wheeler L., Reis H. T., Bond M. H. Collectivism- Individualism in everyday social life: the middle Kingdom and the melting pot // J. of Personality and Social Psychology. 1989. Vol. 5, № 1. P. 79–86

Wheeless L. R., Grotz J. Conceptualization and measurement of reported self-disclosure // Human Communication Research. 1976. № 2. P. 338–346.

Whitty M., Joinson A. Truth, lies and trust on the Internet. Routledge ; Hove, East Sussex. 2009.

Zywica J., Danowski J. The faces of Facebookers: investigating social enhancement and social compensation hypotheses; predicting Facebook and offline popularity from sociability and self-esteem, and mapping the meanings of popularity with semantic networks // J. of Computer-Mediated Communication. 2008. № 14. P. 1–34.


Ссылки

  • На текущий момент ссылки отсутствуют.


(c) 2014 Известия Уральского федерального университета. Серия 3. Общественные науки